Friday, May 28, 2010

Orang² Dalam Solat



Setiap hari kita menunaikan solat. 5 waktu sehari semalam. Daripada pagi sampai malam. Dan tidak dinafikan.. solat ada golongannya, ada asnafnya. Berikut asnaf solat yang dibahagikan oleh salah seorang ulama' tabi'in terkemuka suatu ketika dahulu :

1 ] Mulut melafazkan, hati terlalai :
Asnaf ini mungkin yang terbanyak dalam golongan muslim masa kini. Mulut dan badan dalam keadaan solat, tapi hati dan fikiran melayang ke arah lain.. [ naudzubillahi min dzaalik]

2 ] Mulut melafazkan, diikuti dgn hati :

Golongan ini lebih baik daripada mereka yang solat dalam keadaaan lalai. Di mana dia menyedari sedang mendirikan solat dan cuba untuk menghayati dan memahami bacaan di dalamya. Setiap ayat² yang terlafaz akan dicuba untuk mendalaminya.

3 ] Hati menghayati sebelum dilafazkan pada mulut :
Inilah golongan yang paling beruntung dalam kalangan orang yang menunaikan solat, mereka mampu menghadirkan penghayatan terhadap ayat² al-Quran sebelum bibir melafazkannya. Apabila kalimah² suci dibaca, penghayatannya semakin mendalam terhadap solat, seterusnya memasuki kondisi khusyuk, tanpa ada kecelaruan berfikir tentang dunia.

Begitulah asnaf solat menurut imam al-Ghazali di dalam Ihya' 'Ulumuddin. Moga kita dapat mengkoreksi diri, asnaf jenis apakah kita ketika menunaikan solat. Moga tidak termasuk dalam golongan seperti yang dinyatakan oleh Allah melalui maksud firman-Nya :

"Celakalah bagi orang yang bersolat. Mereka yang lalai di dalam solatnya" [ Al-Ma'un : 5 ]

dan dapat menjadi,

"Beruntunglah orang² yang beriman. Mereka yang khusyuk di dalam solatnya"
[ Al-Mukminun : 1-2 ]

I'Allah...

Wallahu a'lam..



No comments:

Post a Comment