Wednesday, December 30, 2009

Internazionalé..





Bismillahirrahmanirrahim..



Maksud firman Allah s.w.t :


“Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti” [al-Hujuraat 49 : 13]


* * *


" Assalamua'alaikum.. apa khabar ? siapa nama enta? ", sapanya dalam bahasa arab sambil menghulurkan tangan.


"Wa'alaikumussalam, baik alhamdulillah.. ana Ubadah, dari Malaysia.. nama enta?", balasku spontan, sambil menyambut salam tangannya.


"Ana Maliki.. Blémir Maliki.. dari Kosovo", balasnya sambil tersenyum.


* * *


Perbualan di atas salah satu daripada perbualan² berta'arruf dengan saudara se-Islam di sakan waafidiin milik univ. sains dan teknologi yaman.


Teringat ketika mula² masuk di sekolah berasrama di Malaysia. Berta'arruf dengan rakan² baru yang sebahasa begitu mudah sekali. Segala apa yang ingin diketahui dan ingin diberitahu lancar sahaja keluar dari mulut. Tapi di sini, wasilah untuk berta'arruf dan saling kenal-mengenali dengan rakan² yang berlainan bangsa ialah bahasa arab, di samping bahasa inggeris.


Mereka terdiri daripada bermacam kerakyatan.. yang datang dari pelbagai pelusuk dunia, seperti Kosovo, Bosnia, Algeria, Bangladesh, China, Tajikistan, Ukraine, Ghana, Iraq, Turki, Mesir, Sri Lanka, Albania dan banyak lagi.


Apabila bersua tak kira masa di dalam asrama, kebiasaanya mereka yang akan menegur terlebih dahulu dengan ucapan salam, yang diserikan dengan senyuman dan jabatan tangan. Kemesraan yang dipamerkan mereka kekadang membuatkan diri terasa segan.. bukan kerana kurang selesa, tapi kerana tidak mampu untuk mengekspresi kemesraan diri terhadap orang lain sebaiknya..[ insya-Allah perkara ini tidak akan lama.. tekad untuk menjadi orang yang mesra dengan orang lain sebaiknya insya-Allah..].


Di sini juga seolah2 dapat merasai [ insya-Allah ] a’lamiyyahnya islam, dan syumulnya islam, tanpa perbezaan bangsa dan warna kulit. Perkara ini jelas terasa apabila bersama2 beribadah secara berjemaah dan saling mendoakan antara satu sama lain ke arah kebaikan.. disamping kerancakan berukhuwwah yang mereka tunjukkan tanda mengasihani saudara sesama muslim..


Moga Allah s.w.t mengurniakan limpah rahmat dan kurnia-Nya ke atas diri kita dan seluruh umat yang mengiktikadkan Allah s.w.t adalah Rabbnya dan Rasulullah s.a.w utusan-Nya.. dan dapat mewujudkan suasana ukhuwwah islamiyyah di

sana [ Malaysia ] insya-Allah..


“Dan di antara tanda-tanda ( kebesaran )-Nya ialah penciptaan langit dan bumi, perbezaan bahasamu dan warna kulitmu. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui.”

[ar-Ruum 30 : 22 ]


Wallahu a’lam…



Internazionalé – antarabangsa [ bahasa Itali ]

Sakan waafidiin - asrama pelajar luar

a’lamiyyah – globalisasi

syumul - menyeluruh

Wednesday, December 16, 2009

“saya baru masuk islam..”

*************************************************************************************
اَللهم نَور قلوبنا بِنورِ هِدايَتِكَ كَما نَورتَ الأرضَ بِنُورِ شَمْسِكَ.. أبدًا أبَدا يَا رَب الْعَالَمِيْنَ

"Ya Allah.. sinarkanlah hati kami dengan cahaya hidayah-Mu.. seperti mana Kau menyinari bumi dengan cahaya matahari-Mu.. selama-lamanya.. wahai Rabb sekelian alam.."

*************************************************************************************
“haa?”

Itulah reaksi kami terhadapnya, seakan terkejut mendengar. Saat mula2 dia berta’arruf tadi, kami memahami dia telah islam sejak lahir lagi.

“Ya, saya baru masuk islam, maksud saya islam yang betul2, kerana sebelum ini saya menganggap islam itu cuma pada nama sahaja, bukan kehidupan”, katanya sambil menatap wajah2 kami.

“Macam tu rupanya, hampir2 tersalah faham tadi”, balas satu suara.

Seseorang daripada kami bertanya, “kalau tak keberatan, boleh ceritakan sikit sejarah sebelum dan bagaimana mula mengerti tentang hakikat islam yang sebenar?”

Dia mengangguk sedikit, kemudian menyambung,

“Saya dibesarkan dalam keluarga yang biasa, iaitu dari segi pegangan islamnya. Ayah saya orang putih, ibu saya pula orang Melayu. Sewaktu kecil, saya pernah diajar untuk membaca al-Quran dan bersolat. Tapi hakikatnya, untuk apa dan mengapa saya perlu melakukan semua itu, tidak pernah dijelaskan asbab musababnya secara jelas.

Saya juga membesar di barat sewaktu zaman remaja dan kanak2. Kemudian menyambung pelajaran dalam diploma masakan, sebagai persediaan untuk menjadi chef. Tamat pelajaran, saya bekerja di sebuah restoran masakan Perancis. Antara bahan2 yang menjadi kebiasaan dalam ramuan masakan Perancis ialah arak. Namun ketika itu, saya menganggap ia hanya perkara biasa..

Pada waktu itu, saya juga beranggapan bahawa perempuan islam yang bertudung adalah orang yang tidak mempunyai erti kebebasan, fikiran mereka terbatas dengan tudung yang mereka pakai, dan bagi saya mereka langsung tidak memahami apa itu kebebasan kerana disekat ajaran agama. AstaghfiruLlaahal ‘aziim, hanya Allah sebaik2 pengampun dosa saya”


Kami berpandangan sesama sendiri, sebagai tindak balas apa yang didengari, lalu melihatnya kembali.

“Itulah antara kisah saya sebelum mula mengerti islam yang sebenar. Terasa bersalah sangat2 bila mengingatnya kembali, episod jahiliyyah yang lalu.”

Saat itu, matanya seakan bergenang, sebak menanti tumpahnya air mata. Namun digagahkan jua menahannya.

“Walaupun saya berpendapat begitu pada masa yang lalu, saya mempunyai hobi membaca religious material. Apa2 sahaja bahan bacaan berbentuk keagamaan termasuk artikel dan buku, akan saya membacanya. Sebab utama saya membaca perkara yang berkaitan keagamaan adalah untuk mengisi kekosongan dalam diri, kekosongan yang tak dapat dijelaskan kedaannya. Saya juga pernah membaca bible, Old Testament dan New Testament, berkali2 habis membacanya. Begitu juga tentang ideologi2 barat yang telah diperjuangkan, seperti komunisme, sekularisme, liberalisme dan bermacam lagi ideologi2 yang dikemukakan mereka(orang kafir).

Namun, ternyata segala apa yang saya lakukan untuk memenuhi kekosongan itu menemui jalan buntu. Bible yang penuh dengan kekeliruan, dan ideologi2 yang tidak masuk akal, sedikit pun tidak mengisi kekosongan jiwa saya, apatah lagi memenuhinya.

Sehinggalah saat ditakdirkan Allah tiba, pada suatu malam, saya menonton satu video ceramah agama seorang ustaz, sepert biasa sebagai hobi. Sewaktu menyaksikannya, ditakdirkan Allah ada satu bahagian yang video tersebut yang menjadi titik tolak kepada perubahan saya dalam mengerti hakikat islam dan hidup ini. Ianya berbunyi,

”Bagaimana kita mahu mati dalam keadaan lailahaillAllah, sedangkan akhlak kita tidak lailahaillAllah, tangan kita tidak lailahaillAllah, kaki kita tidak lailahaillAllah, dan yang paling penting hidup kita tidak lailahaillAllah !”.

Bergetarlah jiwa, terbukalah mata hati yang buta, ya Allah!, hanya Dia sahaja yang tahu bagaimana perasaan saya pada waktu itu, bagaikan ketakutan yang tiada tandingannya, tidak pernah dirasai seumur hidup, dan seakan baru mengerti Allah itu tuhan dan islam itu agama saya.

Selesai sahaja menyaksikan video itu, berkumandanglah azan subuh di masjid, bergegas saya ke sana tanpa berlengah, dan buat pertama kalinya dalam hidup saya selama 20 tahun, saya menunaikan solat dengan seikhlas hati saya, dengan penuh ketakutan, penyesalan dan pengharapan pada-Nya. Sewaktu itu juga saya menangis semahu-mahunya, mendambakan keampunan hanya daripada-Nya, atas dosa2 yang lalu.

Saat itu juga, perkara yang sering saya cari untuk mengisi kekosongan dalam diri seolah2 telah terisi, terasa ketenangan dan kedamaian yang tidak pernah dikecapi sebelum ini.
Dan sejak peristiwa itu, hidup saya berubah, betul2 berubah. Saya mula mendalami islam, sedikit demi sedikit disamping cuba mempraktiknya semampu mungkin, sebagai harapan agar Allah s.w.t redha dengan saya, redha dengan apa yang saya lakukan, dan itu sahaja yang saya harapkan, redha Allah s.w.t.. ”.

Dia mengakhiri bait2 akhir kata-katanya.

Dan kedengaran,

“JazakAllahu khair* kepada saudara kita yang sudi menceritakan sejarah hidupnya, tidak lain dan tidak bukan sebagai pedoman buat kita, agar sentiasa bersyukur atas nikmat iman dan islam, dan nikmat hidayah Allah s.w.t. yang tak ternilai harganya.

Dan wahai saudaraku, cuba kita tanya pada diri kita, soal diri kita, refresh balik, apakah kita tergolong dalam kalangan orang2 yang sentiasa bersyukur atas kurniaan nur hidayah daripada Allah?, Kerana hidayahlah membezakan darjat kita disisi Allah s.w.t, membezakan yang peka dengan yang alpa, dan yang paling penting membezakan antara syurga dan neraka !.

Dan berapa ramai manusia yang kita jumpa, apabila dipersoalkan kepada mereka untuk berbuat kebaikan dan meninggalkan kemaksiatan, mereka membalas,

“Aku memang dah ada niat nak berubah, nak jadi baik, tinggal benda-benda macam ni (maksiat dan mungkar), tapi macam tu lah, kena tunggu dapat hidayah dulu, baru aku boleh berubah,”

Sungguh, maha suci Allah, apa yang mereka iktikadkan* tidak sekali2 akan terlaksana. Dan ketahuilah saudara-saudaraku yang dikasihi kerana Allah s.w.t, bahawa cahaya hidayah itu perlu dicari, dicari dan dicari, bukan dinanti sehingga berkunjungnya mati.

Oleh sebab itu, menjadi dharuri* bagi kita berpesan-pesanan sesama sendiri agar tidak tergolong dalam kalangan orang-orang yang rugi, sebagai mana maksud dalam firman Allah s.w.t dalam surah al-‘Asr :
“Demi masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.”

Agar kita sentiasa berada dalam bi’ah hasanah*, demi memudahkan taqarrub ilAllah*, dan dikurniakan nur hidayah insya-Allah. Wallahu a’lam.”


[ adaptasi daripada kisah benar ]



*Old Testament & New Testament – Jenis2 Bible(Injil)
*JazakAllahu khair - semoga Allah memberi kebaikan padamu
*iktikad – pegangan
*dharuri – keperluan, kemestian
* bi’ah hasanah – suasana kebaikan
*taqarrub ilAllah – mendekatkan diri pada Allah ( ibadah )

Friday, December 11, 2009

'Eid Adha 1430 h.. Nor Village Neither Country..

Alhamdulillah, buat pertama kali dalam hidup, beraya di rantau orang, tidak di kampung tidak di Malaysia..

Dan seperti biasa, pasti terpalit sedikit perasaan hiba, berjauhan daripada keluarga, tanda fitrah manusia biasa..

Walaupun begitu, adanya teman² di sini ternyata pengubat luka.. sebagai 'abd yang daif lagi biasa..

Salam 'Eid Adha Mubaarak, kullu 'aam wa antum bikheir insya-Allah, juga salam rindu juga buat keluarga², sahabat² handai dan rakan taulan.. daripada kami di sini....






kenangan di beraya di kedutaan Malaysia



antara bilangan yang selamat dikorbankan pada 11 Dzulhijjah 1430 h..




Aktiviti membakar bulu² yang melekat pada daging, dilakukan dengan penuh teliti..



Selesai membakar bulu kesemua bulu kambing² dan kibasy², aktiviti melapah dilakukan secara berjemaah..



Ternyata 'Eid Adha di sini lain daripada apa yang di lalui di Malaysia. Bagi masyarakat negara kita, perayaan yang terbesar bagi umat islam ialah 'Eidul Fitri. Namun di sini, perayaan terbesar atau 'eid kubra adalah hari raya korban. Mereka menyambut dengan penuh kemeriahan, saling mendoakan antara satu sama lain, pulang ke kampung, sama seperti ketika rakyat Malaysia menyambut hari raya aidilfitri.


Mungkin bagi mereka, perayaan 'Eid Adha adalah sesuatu yang sangat bermakna.. berdasarkan kepada peristiwa nabi Ibrahim a.s dan anaknya Ismail a.s yang menunjukkan sebenar² pengorbanan kepada Allah s.w.t.. yang kisahnya sangat makruf bagi kita..


Dan pengorbanan mereka diabadikan oleh Allah s.w.t.. perayaan 'Eid Adha yang kita sambutinya setiap tahun adala bukti sebagai mengingati peristiwa agung mereka..


Moga Allah s.w.t memberi kita ketabahan dan kekuatan seperti nabi Ibrahim a.s dan anaknya nabi Ismail a.s dalam menghadapi mehnah dan ujian daripada-Nya.. Ameen ya Rabb..


Wallahu a'lam..


Friday, November 27, 2009

Jalan-jalan, Cari Kambing

Alhamdulillah, 3 hari sebelum berlangsungnya Hari Raya Korban, buat pertama kali dalam hidup, berpengalaman bersama² mencari sembelihan untuk 'Eidul Adha, ternakan daripada jenis kambing menjadi pilihan, atas sebab lebih praktikal dan mudah diuruskan. 2 ekor kambing dan 3 ekor kibasy telah dibeli, sebagai korban pada 'Eid Adha nanti..


sewaktu mula² sampai di medan jualan kambing

kambing dibiar tanpa pagar

yang menjadi perbezaan antara kambing² ialah tanda atau warna daripada cat

deal dengan penjual kambing, untuk mendapatkan harga terbaik


urusniaga berjaya, seekor kambing bernilai 18'000 riyal yaman


cara bermuamalah dengan kambing

memunggah makanan kambing ke dalam lori kecil



riak muka seekor kambing..



di dalam lori..

sempat bergambar..

riak² muka yang ceria, gembira bersama² kambing.

tiba di rumah...

Bermuamalah dengan kambing sebaiknya..





kambing [bertanduk] dan kibasy [berkepala hitam]

Cara menggerakkan kambing..

Makan time..






berkenang-kenangan bersama kibasy..





"Maka laksanakanlah solat kerana Tuhanmu, dan berkorbanlah (sebagai ibadah dan mendekatkan diri kepada Allah)" [ al-Kausar 108 : 2 ]
















Friday, November 20, 2009

Lagi² Hadiah Dari Allah

Sekadar hiasan,


AlhamdulilLah, kini datang kepada kita sekali lagi peluang keemasan, khas daripada Allah s.w.t, hadiah buat kita yang bergelar muslim, tanda kasih sayang dan cinta-Nya. Iaitu peluang melipatgandakan amalan harian kita pada Allah s.w.t, atau lebih tepat lagi sebagai peluang untuk beramal soleh, pada bulan akhir dalam kalendar Hijri, iaitu bulan Zulhijjah.

Pada awal bulan ini, 1o hari yang pertama, kita digalakkan untuk menghidupkan hari-harinya dengan ibadah sunat, sebagaimana 1o hari terakhir Ramadan, kita menghidupkan malam-malamnya dengan zikruLlah dan tilawah al-Quran.

Antara perkara² yang digalakkan pada 1o hari sebelum tibanya hari 'Eid al-Adha :


-berpuasa sunat, disamping iftar jama'ie ( berbuka puasa berjemaah)
-tilawah al-Quran
-zikrullah
-bersedekah
-memohon taubat kepada Allah s.w.t
-memaafkan kesalahan saudara² kita, bermaafan dengan mereka, disamping mendoakan kebaikan untuk mereka dunia dan akhirat.
-berdoa supaya Allah menetapkan hati kita sentiasa dalam agama-Nya
Dalam 10 hari, ada satu hari yang teristimewa, yang ditunggu-tunggu ketibaanya oleh seluruh muslimin, hari yang penuh rahmat dan keberkatan, maghfirah* dan mahabbah* dari Allah s.w.t, disunatkan kepada kita untuk berpuasa selain hari² awal yang lain, iaitu hari 'Arafah, 9 Zulhijjah, sehari sebelum 'Eid al-Adha pada 10 Zulhijjah.


Namun dari sudut lain, hari 'Arafah merupakan hari yang paling dibenci oleh iblis dan syaitan laknatuLlah. Terdapat mafhum hadis meriwayatkan bahawa pada hari tersebut iblis serta syaitan berada dalam keadaan sedih, tension, marah, emosional dan lesu tak bermaya kerana hasil usaha mereka sia². Sepanjang tahun mereka telah bersungguh² menyebarkan dakyah² tipu daya mereka dalam diri manusia seperti fitnah, maksiat, kefasikan dan menyelewengi anak adam dari jalan yang lurus. Tapi segenap usaha mereka hanyalah debu² yang ditiup angin, tanpa sedikitpun meninggalkan kesan, lantaran terdapat sebuah hadis daripada baginda s.a.w bermaksud :



Dari Abi Qatadah r.a, bersabda RasuluLlah s.a.w :

"Puasa pada hari 'Arafah, Allah mengampunkan dosa² pada tahun sebelumnya(hari 'Arafah) dan tahun selepasnya" ( riwayat Muslim)



Jadi, rebutlah peluang keemasan yang tersedia ada di depan mata, untuk beribadah kepada-Nya dendgan seikhlas hati, setulus jiwa, dan jangan juga lupa untuk memberitakan khabar gembira ini kepada orang terdekat kita, sama ada keluarga, sahabat handai atau taulan, yang kita kasihi kerana Allah s.w.t, agar bersama² mendapat mendapat redha-Nya, insya-Allah. Selamat beramal !



*maghfirah - pengampunan
*mahabbah - kecintaan





Sunday, October 25, 2009

Selayang pandang di negeri orang..


pemandangan pinggir Sana'a


bismiLlahhirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, saat ini sudah 4 minggu keberadaan diri di bumi Sana’a, Yaman. Syukur alhamduliLlah, Allah s.w.t memberi peluang pada diri ana untuk semakin sembuh daripada demam sejak beberapa hari lalu lantaran tidak dapat membiasakan diri dengan perubahan cuaca. Dan ianya sebagai tazkirah pada ana bahawa sihat itu sesuatu nikmat yang sangat2 aula bagi setiap insan, walaupun kurang disedari kewujudannya, maksud hadis Rasulullah s.a.w “ 2 nikmat yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia, kesihatan dan waktu lapangnya”. Bagi muslim, kesihatan merupakan elemen terpenting dalam pelaksanaan sesuatu ibadah.




Mesti best kalau kita sentiasa sihat macam 2 kucing ni..

Sepanjang tempoh itulah juga ana melalui pelbagai perkara yang sangat2 baru dan lain daripada suasana di Malaysia.
Perkara paling kontra yang telah ana temui di sini ialah budaya Islam yang di amalkan, di mana penduduk di sini amat menitik beratkan solat fardu berjemaah di masjid. Bila azan dilaungkan, beramai2 mereka bergerak ke masjid. Bagi segelintir peniaga yang sangat mengambil berat tentang waktu solat mereka, premis perniagaan akan ditutup sementara waktu demi kelangsungan solat jemaah. Satu kisah benar yang diceritakan berkaitan dengan peniaga yang menjaga waktu solatnya, di mana perniagaan makanannya menjadi tumpuan orang ramai dan sangat laris jualannya, hingga tempat² duduk di premisnya sentiasa penuh dengan pelanggan. Mungkin inilah yang dikatakan keberkatan dari Allah s.w.t, wAllahu a'lam.

suasana solat berjemaah di masjid

Selain itu, masjid² di sini dimeriahkan dengan bacaan al-Quran oleh segenap lapisan masyarakat, terutama selepas menunaikan solat jemaah, mereka tidak tergesa-gesa untuk terus pulang ke rumah. Daripada yang kecil hinggalah kepada yang tua, masing² sibuk dengan mushaf sendiri. Terdapat juga sesetengah kanak² dan remaja² yang bertalaqqi dengan syeikh di masjid untuk memperdalamkan kemahiran al-Quran mereka.


Bersama2 bertilawah al-Quran selepas solat

Ingin ana kongsikan perkara menarik sewaktu berkesempatan melawat masjid al-Jame’ al-Kabir (The Grand Mosque) yang bertempat di Bab al-Yaman, boleh dikatakan hampir setiap tiang masjid tersebut terdapat seorang syeikh sekurang²nya yang menyandarinya, dan pada mereka terdapat mushaf² besar yang dimakan usia keadaannya. Duduk tersandar di tiang sambil jari telunjuk bergerak perlahan² menelusuri satu persatu kalimah di helaian al-Quran, tanda sedang membaca dan mentadabburnya dengan tenang, apabila penat mereka akan berbaring untuk tidur sebentar melepaskan kepenatan. Lagak mereka seolah² ingin menghabiskan sisa² hidup mereka bertemankan kalamuLlah disisi, seakan menemui keindahan hidup bersama al-Quran. Ya Allah, jadikan kami para pencinta kalam-Mu ya Allah, ameen.




Seorang pemuda yang buta memperdengarkan bacaan al-Qurannya kepada sheikh

Begitulah serba sedikit khibrah yang telah ana ana lalui di Yaman. Mungkin semua itu hanyalah sekelumit daripada sebesar² hikmah dan pengajaran yang ada di sana. Dan 2 isu yang ana ketengahkan kali ini, iaitu tentang solat jemaah di masjid dan kebudayaan al-Quran dalam kalangan penduduk, kerana pada pendapat ana 2 perkara ini merupakan tunjang utama bagi kita yang bergelar umat muslim, solat jemaah di masjid melambangkan kesatuan ummah, manakala budaya al-Quran menandakan perhubungan yang kukuh dengan Allah s.w.t.
WAllahu a'lam..

Sunday, October 18, 2009

Rehlah Jadidah fi ArdhiLllah..





bergambar sewaktu melawat kawasan Jami'ah al-Iman


Setibanya di Yaman dari Malaysia, ditemani dengan 2 pengiring, Us. Wan Subky Wan Salleh dan Us. Lokman Awang, kami di sambut oleh beberapa orang pelajar senior yang sudah beberapa tahun menetap di Yaman. Kebanyakan mereka pelajar dari universiti al-Iman, Sana'a.



                              di Wadi Dahr                                          


Antara program yang diaturkan untuk kami oleh pelajar² lama, iaitu berpeluang mengadakan lawatan ringkas di beberapa tempat menarik dan bersejarah di Yaman, antaranya Wadi Dahr, di mana di situ terdapat sebuah istana lama yang dikenali sebagai Dar al-Hajar @  "The Grand Palace", yang menjadi tempat berehat bagi sultan di Yaman apabila tiba musim panas sebelum beliau digulingkan dengan revolusi.
 

                                  di Dar al-Hajar                                    


Kami juga dibawa melawat Bab al-Yaman atau dikenali sebagai Sana'a Qadimah, adalah satu kota lama yang telah dibina sejak berkurun lalu oleh Sam bin Nuh, iaitu anak kepada nabi Nuh a.s.,  dan sekarang ini telah dijadikan sebagai tempat perniagaan bagi penduduk Yaman. 



                           di al-Jame' al-Kabir                                       


Di Bab al-Yaman terdapat sebuah masjid yang telah lama dibina, dan merupakan masjid yang pertama dan tertua di Yaman, iaitu al-Jame' al-Kabir. Sejarah ringkas mengenai mukjizat Rasulullah s.a.w tentang masjid ini ialah para sahabat dari Yaman telah bertanyakan kepada baginda di mana hendak dihadapkan masjid mengikut kiblat dari Makkah. Lalu Rasulullah s.a.w menyuruh menghadap bukit Dheen, dan tugas itu disempurnakan oleh seorang sahabat baginda s.a.w yang bernama Wabr ibn Muhannats. Apabila saintis masa kini membuat kajian tentang perkara tersebut, ternyata ianya bertepatan dengan hadis Rasulullah s.a.w, iaitu masjid yang menghadap bukit tersebut selari dengan kaabah di Makkah.. Allahu akbar, besarnya kebesaran Allah s.w.t.


                         batu asas masjid al-Jame' al-Kabir (warna biru)                              


Antara tempat yang bersejarah sempat dilawati ialah Qulais, atau lebih dikenali sebagai kaabah Abrahah, di mana ia telah dibina berteraskan benci dan dengki oleh Abrahah yang telah menyerang Kaabah dengan tentera bergajahnya. Kebanyakan penduduk di sekitar Bab al-Yaman menganggap tempat tersebut tempat yang dilaknat dan malang, dan jangan terkejut kerana disekeliling tempat itu juga dijadikan 'tandas ekspres' oleh penduduk setempat lantaran namanya yang tidak baik. 

  
                       Qulais atau Kaabah Abrahah (belakang kereta putih)                        


Walaupun agak banyak tempat yang telah kami lawati, namun itu hanyalah sedikit daripada keseluruhan tempat² bersejarah yang ada di Yaman. Ternyata Yaman kaya dengan khazanah sejarah silam tinggalan tamadun terdahulu, antara tempat bersejarah yang lain ialah Ma'arib, iaitu lebih dikenali sebagai negeri Saba', pusat pemerintahan Puteri Balqis di zaman nabi Sulaiman a.s. 

Kesimpulannya, walau di mana pun kita berada, tetap di bawah kekuasaan Allah s.w.t yang Maha Agung. Bekas-bekasan dan puing² orang terdahulu memberi pengajaran kepada kita selaku muslim bahawa tiada pemilikan yang kekal di dunia ini, hatta jasad tubuh badan kita sendiri pun kita tidak berkuasa ke atasnya, apa yang kita ada hanyalah pilihan, sama ada untuk berada di jalan-Nya sebagai hamba-Nya atau terpesong daripada jalan-Nya sebagai orang yang sesat.. Na'udzubiLlahi min dzaalik..

Wallahu a'lam.. 



Monday, September 28, 2009

Flashback sikit..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Bermula tahun lalu, selepas keputusan SPM di keluarkan, mula bertekad untuk menduduki ujian STAM di Hidayah Ipoh. Namun, qadarAllahu ma syaa',diri ini telah ditakdirkan untuk menimba ilmu di INTISAR, dalam bidang dip. syariah islamiyyah. Sewaktu itu harapanku hanya satu, dapat menyambung pelajaran di al-Azhar as-Syarif seperti mana ayahku.

Dan Maha Suci Allah, sekali lagi takdir Allah mendahului harapanku, apabila mendapat khabar bahawa mu'adalah (twinning) univ. al-Azhar dengan ipt di Malaysia dibatalkan atas sebab2 tertentu. Dunia bagaikan gelap seketika, saat berita itu menyapa cuping telinga. Harapan yang menggunung sebelum ini dirasakan relai, gugur satu persatu. Masakan tidak, saat itu baru sahaja selesai daripada ujian sem 1 pada akhir bulan Jun, ingin berpatah kembali untuk mendaftar STAM, mustahil difikirkan.

Runsing, serabut, kusut. Itulah definisi terbaik fikiranku, hanya kerana memikirkan masa depan yang tidak pasti penghujungnya.

Saat kembali ke kolej dari rumah apabila selesainya hari cuti, aku dan sahabat2ku diminta agar tidak terlalu memikirkan situasi tersebut, kelak menjejaskan perkara yang lebih penting. Aku merasa bagaikan baru belajar untuk redha dengan takdir Allah pada waktu itu, astaghfiruLlahal 'aziim, Allahummaghfirli yaa Rabb.

Hari demi hari, bulan berganti bulan, sehingga berakhirnya tahun '08, terbitnya tahun'09. Aku tetap meneruskan pembelajaran seperti biasa di INTISAR. Sehinggalah diberitakan tentang Yaman, seakan berbunga hati kami, harapan baru mula terbina. Sementara menunggu muqabalah* untuk kemasukan ke universiti di sana pada akhir tahun. Aku dan sahabat2ku di minta berhijrah ke Kelantan untuk mendaftar sebagai calon STAM di kolej Jaiputra, sebagai mengisi sela masa yang panjang, maka bermulalah kembara baru di sana..

Bila mana mula menjejakkan kaki, perasaan segan, baru, first-impression terhadap kolej, mula bercampur baur. Selama 6 bulan di sana, aku berta'arruf, saling bertukar cerita dan join program besama2 student. Alhamdulillah, ternyata banyak perkara yang telah Allah kurniakan sepanjang keberadaan di sana, semestinya pengalaman dan ilmu yang bermanfaat. Namun yang paling aku syukuri, dikurniakan sahabat2 yang mengerti diri ini sebagai seorang insan. Dapat menerima kekurangan dan kelemahan dengan seadanya. JazakumuLlahu khairal jaza' ya asdiqa i, hanya Allah sebaik2 pemberi balasan buat antum semua.



Dari INTISAR ke JaiPutra, seterusnya ke Yaman, ternyata terlalu banyak khibrah* dan suka duka yang telah dilalui sepanjang perjalanan. Sungguhlah Allah itu sebaik2 perancang, mungkin apa yang kita rasakan baik buat diri, namun hakikatnya adalah di sebaliknya, dan mungkin apa yang kita rasakan tidak baik buat diri, namun itulah yang terbaik buat kita. WaLlahu a'lam..


~Saat catitan ini tercatat di dalam laman maya, sudah beberapa hari diri ini berada di bumi Yaman.




*temuduga
*pengalaman