Sunday, May 16, 2010

Muamalah al- quran : apa realiti kita?







Al-Quran adalah sebaik2 petunjuk yang Allah swt telah anugerahkan pada kita umat Muhammad saw. Dengannya kita boleh membina kebahagiaan hidup yang paling sempurna, garis panduan yang paling berharga dan dapat mengecapi nikmat yang paling besar bagi umat manusia seluruhnya.. menyaksikan bahawa hanya Allah tuhan yang layak disembah.

Persoalannya, adakah kita BENAR2 menghargainya?

Seterusnya ada sedikit soalan yang sangat mudah dijawab.

Soalan 1 :


Adakah kita sekadar membacanya sewaktu solat sahaja?,
atau membacanya hanya apabila disuruh ibu bapa?,
atau membacanya sekali-sekala jika teringat?,
atau terdengar alunan bacaan oleh qari melalui corong radio, kaca tv atau speaker masjid sebelum azan fardu berkumandang?

Soalan 2 :


Adalah kita sentiasa membacanya secara berkala atau tidak berkala?,
atau mengambil sedikit dari 24 jam untuk duduk seketika menghafaz beberapa potong ayat?,
atau mencuba untuk memahami isi kandungannya?,
atau sekurang-kurangnya mendengar sahaja bacaan Quran kerana teramat sibuk?




Jika kebanyakan jawapan bagi soalan pertama adalah “iya” atau “a’a” atau “bolehlah..”, dan kebanyakan jawapan bagi soalan kedua adalah “tak kot..” atau “kurang kot” atau “kadang-kadang la..”, ketahuilah fakta paling tepat bagi realiti kita ialah kurang menghargai alQuran..


Terasa agak sukar bagi kita untuk melazimi hidup sehari-hari dengan beberapa potong al-Quran apatah lagi untuk mentadabbur kandungannya. Apa cara yang mudah nak bermuamalah dengan al-Quran?









Berikut ada beberapa contoh yang agak praktikal,

[ 1 ] Pada zaman baginda rasulullah s.a.w, para sahabat r.a tidak akan melepasi 10 ayat daripada al-Quran melainkan mereka benar2 sudah beramal dengannya. Mungkin kita tidak mampu menjadi seperti mereka, tapi sekurang2nya kita boleh meniru apa yang mereka lakukan.

Di sini ada satu teladan bagaimana seorang tokoh terkemuka, Muhammad An-Nadawi yang mencuba untuk beramal sebaiknya dengan al-Quran.

Setiap kali membaca al-quran, dia akan membuat satu catitan yang dibahagikan kepada 2 bahagian, setiap satu di atasnya tertulis :

1-Perintah Allah buatmu..
2-Larangan Allah buatmu..

Dan di bahagian atas antara keduanya tercatat ”Wahai Muhammad inilah yang datang daripada Allah khas untukmu”.

Setiap kali membaca al-Quran, dia akan mencuba untuk memahaminya dan membuat catatan di tempat yang tersedia. Catitan itu kemudiannya akan sentiasa dibelek dan diulangkaji jika ada senggang masa. Kemudian dipraktikkan sedayanya apa yang difahami.

[ 2 ] Jadual harian yang padat dengan urusan dan kerja membuatkan masa kita untuk al-Quran sangat tipis. Cara terbaik untuk masalah ini ialah MENCURI masa aktiviti lain untuk bersama al-Quran. Contohnya, memainkan bacaan al-Quran sewaktu memandu ke tempat kerja, atau membaca sedikit ayat al-Quran sewaktu rehat seketika daripada tugasan, atau membacanya setiap kali sebelum tidur. Orang yang bijak menguruskan masanya bisa mendapat hasil 48 jam daripada 24 jam yang dilalui.

[ 3 ] Al-Quran lebih bermakna jika dapat menghayatinya dengan perasaan. Jadi setiap kali membaca atau mendengarnya, pusatkan perhatian padanya.

"Dan apabila dibacakan Al-Quran, maka DENGARKANLAH dan DIAMLAH, agar kamu mendapat rahmat"
[al-A'raaf : 204]

Petanda bagi orang yang dapat menghayati al-Quran ialah,

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah GEMENTAR HATINYA, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, BERTAMBAH (KUAT) IMANNYA dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal" [al-Anfaal : 2]

*

Al-Quran perlu disayangi, dicintai.. ianya tutur bicara Allah swt untuk hamba2-Nya yang tersayang. Perasaan ini dapat dipupuk jika sentiasa bersama dengan al-Quran, hikmah mengatakan,

"دورو مع القران حيث ما دار"

"Bersamalah kamu dengan al-Quran di mana sahaja keberadaanmu"

Insya-Allah jika kita mampu untuk memupuk rasa cinta dan suka kepada al-Quran, tidak sukar untuk mendampinginya setiap masa.

Aisyah r.a ada menyatakan mengenai sifat baginda s.a.w,

"Rasulullah ialah mushaf [Quran] yang berjalan di atas muka bumi"

Kata2 beliau bermaksud, rasulullah saw adalah qudwah terbaik insan yang mempraktikkan dan beramal dengan al-Quran secara keseluruhannya dalam hidup.

Keadaan kita dengan al-Quran di akhirat kelak ada 2,


"القران حجة لك أو عليك"

"Al-Quran hujah kepada kita atau hujah ke atas kita"

Moga dengan rahmat dan keberkatan daripada Allah swt, kita tergolong dalam golongan yang dinaungi al-Quran dan dijauhkan daripada tergolong dalam kalangan mereka yang tidak dinaungi olehnya, insya-Allah.

wallahu a'lam..


No comments:

Post a Comment