Sunday, January 17, 2010

Lobak Merah, Telur dan Kopi..

Suatu hari, seorang gadis datang kepada ibunya dan bertanya

"Mak boleh, boleh bagi sedikit nasihat tak?"

Emak menjawab dengan tenang,

"Boleh nak, tapi sebelum tu mak nak kakak lakukan sesuatu boleh?"

si gadis menjawab,

"Ok mak, tapi apa yang mak nak kakak buat?"

"Mak nkak kakak sediakan lobak merah,telur dan kopi. Bila semua bahan tu dah tersedia, rebus kesemua bahan² tersebut sekaligus, apabila selesai datang kembali pada mak"

Gadis itu kemudiannya melakukan apa yang disuruh, namun masih kebingungan tidak memahami maksud ibunya.

Beberapa ketika berlalu, gadis itu sudah pun menyelesaikan task yang diberi, lantas berjumpa ibunya dengan pelbagai persoalan di benak.

"Mak, kakak dah selesaikan tugas yang mak suruh. Tapi kenapa mak suruh rebus semua bahan² tu? tak faham la mak"

Tanya gadis itu dengan sifat ingin tahu.

Si ibu tersenyum,

"Sebenarnya, lobak merah, telur dan kopi yang mak suruh kakak rebus tu ada perkara di sebaliknya.. iaitu perkara yang mak nak sampaikan pada kakak, jadi mak gunakan bahan² tersebut sebagai contoh untuk itu.."

Si ibu menyambung lagi,

"Mak nak ibaratkan bahan² yang kakak rebus tadi dengan sifat manusia, air yang direbus pula permasalahan dan dugaan yang mereka hadapi dalam hidup.



lobak sebelum direbus, keras sifatnya, merona warnanya. Apabila direbus, jisim yang keras menjadi lembut, warna yang merona menjadi pudar. Begitu juga dengan manusia yang tampak hebat penampilannya, penuh keyakinan lagaknya [tafaakhar].. tapi, bila didatangi ujian.. lagaknya, penampilannya, luntur terhakis.. yang tinggal hanya kecewa dan tidak bermaya.. tidak seperti perwatakan sebelumnya, sebelum menghadapi mehnah.



Lain pula telur, iaitu cecair yang bebas bergerak di sebalik cengkerang, dan lembut alirannya.. namun bila direbus, sifat cecairnya bertukar kepada sifat pepejal, yang bebas bergerak menjadi jumud dan beku.. inilah contoh kepada sifat manusia yang pada awalnya bersifat lembut dan ramah, tapi bila dugaan datang melanda, sifatnya yang awal berubah kepada sifat yang keras dan pasif, tidak lagi seperti dulu..

Dan akhir sekali kopi, walaupun ia direbus dengan air yang panas, yang dididihkan di atas dapur api, sekali² tidak merubah sifat asalnya walaupun terlarut, bahkan enak bagi orang lain untuk menghirup dan menikmatinya. Sifat ini menerangkan sifat manusia yang sentiasa reda dengan apa yang dilalui, sentiasa bersangka baik dengan Pencipta kepada dirinya, atas baik dan buruknya ujian yang menimpa, eranan yakin dengan firman-Nya,

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.."

[al-Baqarah 2 : 286]

Masalah yang menimpa juga bukanlah pengeruh kepada ukhuwwahnya dengan saudara²nya yang lain.. namun sedayanya dia akan menjaga ikatan tersebut agar tidak terjejas dengan permasalahan sendiri.. jadi, kakak faham kan apa yang mak maksudkan?"

Gadis itu mengangguk sedikit dan tersenyum, lalu berkata"

"Terima kasih mak, sebab bagi kakak contoh pengajaran yang sangat berguna buat kakak.."

* * *

tafaakhar - membesar²kan diri

[ adaptasi daripada kisah benar ]

Wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment