Sunday, January 10, 2010

Ini Pengalaman..

[..seorang yang berada jauh dari tanah airnya..]


sekadar gambaran..

Lunak kedengaran, suara imam mengakihiri solat dengan lafaz salam, beberapa saat selepas itu, seorang lelaki pun bangun dan bersuara,

“Wahai saudara2ku, tidak ku pinta wang beribu2, walau ratusan riyal, hanya sedikit keikhlasan kalian pada ku, walaupun puluhan riyal. Demi Allah! Yang ada padaku hanya sehelai sepinggang yang kalian lihat sekarang, rumahku kekurangan bahan dapur, yang tinggal hanyalah sedikit minyak masak, dan anak-anakku di rumah kelaparan. Sudikah kalian wahai saudaraku, hanya secebis belas daripadamu? Sungguh! aku dan keluargaku amat memerlukan makanan, sedikit tepung dan wang sudah memadai bagiku, buat menampung diriku dan keluargaku. Hanya Allah sebaik2 pemberi balasan kepada keikhlasan kamu semua di dunia dan akhirat..”, katanya sambil menahan sebak.

Sejurus itu, dia mengelap matanya dengan serbannya, kemudian dihamparkannya serban tersebut, lalu duduk bersimpuh sambil menundukkan wajah.

60 Ry = Rm 1

*

Selepas solat Jumaat, di pintu keluar masjid,

“Assalamu’alaikum w.b.t, saudara2ku yang dimuliakan kerana Allah s.w.t, mungkinkah buatku sedikit sumbangan ikhlas daripada kalian?, kerana saat ini aku amat memerlukan wang , sangat2 memerlukannya, buat menampung perubatan anakku, kerana aku kesempitan wang dan harta, lihatlah anakku ini..”

Di hadapannya berdiri seorang kanak2, tubuhnya yang mungil dan riak wajahnya yang pucat menandakan kesakitan yang dihadapi. Lelaki itu kemudian menyelak baju kanak2 tersebut dari bawah ke atas dan mengisyaratkan telunjuknya pada bahagian bawah abdomen budak itu, kelihatan dua bonjolan seakan membengkak di situ.

“Lihatlah wahai saudaraku! Anakku ini..”, ulangnya lagi, sambil tangannya menunjuk2 bahagian yang membengkak itu.

“Belas kasihan kalian amat2 aku harapkan, buat menampung pembiayaan perubatan anakku.. Allah sahajalah yang mampu membalas budi baik kalian.. semoga Allah membalasi kalian dengan syurga-Nya.. atas jasa kalian membantuku..”, sambungnya lagi dengan nada yang sayu.

*

Usai sahaja imam melafazkan salam penutup solat maghrib, berdiri seorang lelaki pertengahan umur di saf yang pertama,

“Ya Ikhwaani !.. aku sekarang berada dalam keadaan terdesak.. sedang aku berada di Yaman, anakku2 pula berada di Saudi, dan mereka amat2 memerlukan aku.. namun aku di sini kesempitan wang, tidak mempunyai nilai secukupnya untuk bertemu dengan anakku2 nun di sana..”, katanya sambil menjulang2 pasport di tangan..

“Aku memohon, aku memohon pada kalian, agar sedikit sumbangan dapat diberikan padaku.. Demi Allah ! Aku sangat memerlukan wang sekarang, secepat mungkin, agar dapatku bertemu dengan anakku2 di Saudi nanti,..”, akhirinya sambil menyeka rembesan air mata dengan hujung kain serbannya.

*

[..ulasan orang itu tentang pengalamannya..]

Itulah antara cebisan2 longgokan peristiwa yang dilalui saban hari di bumi Balqis. Saat mula2 menjejakkan kaki di sini, janggal amat dengan situasi yang belum pernah ditemui di Malaysia. Situasi orang meminta belas ehsan orang lain atas bebanan yang ditanggungi, bukan di jalanan dan lorong2 kaki lima yang kita biasa ditemui di tanah air, tetapi di dalam masjid.

Perkara seperti ini hampir setiap hari berlaku di masjid di sini. Walaupun begitu, setiap kali bangunnya seseorang menyatakan masalah kesempitan wang yang dilalui, para jemaah yang hadir pantas menyeluk saku mereka, menghulurkan sekadar yang termampu tanpa banyak soal bicara.

Lain pula yang kita biasa hadapi di negara kita. Orang yang meminta sedekah kebiasaannya berada di dalam kawasan masjid, bukan di dalam masjid, jauh lagi menceritakan masalah kewangannya kepada hadirin yang datang menunaikan solat. Namun apa yang kita lihat, beberapa kerat sahaja yang sudi menghulurkan sedikit wang ringgit, atau sekurang-kurangnya beberapa keping syiling, buat yang menadah tangannya. Lebih banyak yang melintasi, hanya sekadar sapaan mata, tanpa huluran belas.

Kemungkinan ramai daripada kita menganggap orang yang meminta sedekah itu daripada sindiket2 haram yang mengaut keuntungan dengan cara sedemikian, kerana telinga kita sudah alah bisa tegal biasa dengan berita2 sindiket haram peminta sedekah, baik di televisyen mahupun surat khabar.

Ada logiknya kita berfikiran begitu dari suatu sudut, namun, dari sudut lain, terdapat satu mafhum yang disahihkan periwayatannya daripada hadis baginda Rasulullah s.a.w bermaksud :

“Tangan yang di atas (memberi) lebih baik daripada tangan yang di bawah (meminta)

Berdasarkan mafhum hadis di atas, kita digalakkan untuk memberi sedekah, berkongsi sedikit apa yang kita nikmati daripada rezeki kurniaan Allah. Mungkin terus menghukum bahawa si peminta sedekah itu datangnya daripada sindiket haram perlu kita elakkan, kerana Allah sahaja yang tahu hakikatnya, keadaannya yang sebenar.

Kita sebagai hamba Allah, jika ingin melakukan amal soleh, mungkin tidak perlu mempersoalkannya. Jangan jadi seperti bani israel, kaum nabi Musa a.s, apabila diperintahkan oleh Allah s.w.t untuk mengorbankan seeekor sapi, mereka bertanya apakah warnanya?, jenis apakah ia?, berapa pula umurnya?, kerana banyak soal, mereka semakin sulit untuk menunaikan perintah-Nya, dan hampir² tidak menunaikan titah perintah Allah.

Sebagai contoh, bersedekah.. sama ada orang yang bakal menerima itu adalah seorang yang sedang menipu atau benar2 sedang menghadapi kesulitan, bukan tugas kita menghukum mereka. Yang lebih aula buat kita ialah melakukannya sahaja amal soleh itu, disamping keikhlasan semata-mata kerana-Nya, hanya itu yang Allah mahukan buat kita, insya-Allah ada ganjarannya. Yang selebihnya berlaku ke atas kita adalah urusan Allah s.w.t.. Jangan kerana terlalu banyak persoalan yang timbul ketika ingin beramal, menghalang kita daripada melakukan amal soleh, yang kelak sebagai saham kita di akhirat nanti..


wallahu a’lam..




sekadar hiasan..

No comments:

Post a Comment