Sunday, October 25, 2009

Selayang pandang di negeri orang..


pemandangan pinggir Sana'a


bismiLlahhirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, saat ini sudah 4 minggu keberadaan diri di bumi Sana’a, Yaman. Syukur alhamduliLlah, Allah s.w.t memberi peluang pada diri ana untuk semakin sembuh daripada demam sejak beberapa hari lalu lantaran tidak dapat membiasakan diri dengan perubahan cuaca. Dan ianya sebagai tazkirah pada ana bahawa sihat itu sesuatu nikmat yang sangat2 aula bagi setiap insan, walaupun kurang disedari kewujudannya, maksud hadis Rasulullah s.a.w “ 2 nikmat yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia, kesihatan dan waktu lapangnya”. Bagi muslim, kesihatan merupakan elemen terpenting dalam pelaksanaan sesuatu ibadah.




Mesti best kalau kita sentiasa sihat macam 2 kucing ni..

Sepanjang tempoh itulah juga ana melalui pelbagai perkara yang sangat2 baru dan lain daripada suasana di Malaysia.
Perkara paling kontra yang telah ana temui di sini ialah budaya Islam yang di amalkan, di mana penduduk di sini amat menitik beratkan solat fardu berjemaah di masjid. Bila azan dilaungkan, beramai2 mereka bergerak ke masjid. Bagi segelintir peniaga yang sangat mengambil berat tentang waktu solat mereka, premis perniagaan akan ditutup sementara waktu demi kelangsungan solat jemaah. Satu kisah benar yang diceritakan berkaitan dengan peniaga yang menjaga waktu solatnya, di mana perniagaan makanannya menjadi tumpuan orang ramai dan sangat laris jualannya, hingga tempat² duduk di premisnya sentiasa penuh dengan pelanggan. Mungkin inilah yang dikatakan keberkatan dari Allah s.w.t, wAllahu a'lam.

suasana solat berjemaah di masjid

Selain itu, masjid² di sini dimeriahkan dengan bacaan al-Quran oleh segenap lapisan masyarakat, terutama selepas menunaikan solat jemaah, mereka tidak tergesa-gesa untuk terus pulang ke rumah. Daripada yang kecil hinggalah kepada yang tua, masing² sibuk dengan mushaf sendiri. Terdapat juga sesetengah kanak² dan remaja² yang bertalaqqi dengan syeikh di masjid untuk memperdalamkan kemahiran al-Quran mereka.


Bersama2 bertilawah al-Quran selepas solat

Ingin ana kongsikan perkara menarik sewaktu berkesempatan melawat masjid al-Jame’ al-Kabir (The Grand Mosque) yang bertempat di Bab al-Yaman, boleh dikatakan hampir setiap tiang masjid tersebut terdapat seorang syeikh sekurang²nya yang menyandarinya, dan pada mereka terdapat mushaf² besar yang dimakan usia keadaannya. Duduk tersandar di tiang sambil jari telunjuk bergerak perlahan² menelusuri satu persatu kalimah di helaian al-Quran, tanda sedang membaca dan mentadabburnya dengan tenang, apabila penat mereka akan berbaring untuk tidur sebentar melepaskan kepenatan. Lagak mereka seolah² ingin menghabiskan sisa² hidup mereka bertemankan kalamuLlah disisi, seakan menemui keindahan hidup bersama al-Quran. Ya Allah, jadikan kami para pencinta kalam-Mu ya Allah, ameen.




Seorang pemuda yang buta memperdengarkan bacaan al-Qurannya kepada sheikh

Begitulah serba sedikit khibrah yang telah ana ana lalui di Yaman. Mungkin semua itu hanyalah sekelumit daripada sebesar² hikmah dan pengajaran yang ada di sana. Dan 2 isu yang ana ketengahkan kali ini, iaitu tentang solat jemaah di masjid dan kebudayaan al-Quran dalam kalangan penduduk, kerana pada pendapat ana 2 perkara ini merupakan tunjang utama bagi kita yang bergelar umat muslim, solat jemaah di masjid melambangkan kesatuan ummah, manakala budaya al-Quran menandakan perhubungan yang kukuh dengan Allah s.w.t.
WAllahu a'lam..

No comments:

Post a Comment