Sunday, October 18, 2009

Rehlah Jadidah fi ArdhiLllah..





bergambar sewaktu melawat kawasan Jami'ah al-Iman


Setibanya di Yaman dari Malaysia, ditemani dengan 2 pengiring, Us. Wan Subky Wan Salleh dan Us. Lokman Awang, kami di sambut oleh beberapa orang pelajar senior yang sudah beberapa tahun menetap di Yaman. Kebanyakan mereka pelajar dari universiti al-Iman, Sana'a.



                              di Wadi Dahr                                          


Antara program yang diaturkan untuk kami oleh pelajar² lama, iaitu berpeluang mengadakan lawatan ringkas di beberapa tempat menarik dan bersejarah di Yaman, antaranya Wadi Dahr, di mana di situ terdapat sebuah istana lama yang dikenali sebagai Dar al-Hajar @  "The Grand Palace", yang menjadi tempat berehat bagi sultan di Yaman apabila tiba musim panas sebelum beliau digulingkan dengan revolusi.
 

                                  di Dar al-Hajar                                    


Kami juga dibawa melawat Bab al-Yaman atau dikenali sebagai Sana'a Qadimah, adalah satu kota lama yang telah dibina sejak berkurun lalu oleh Sam bin Nuh, iaitu anak kepada nabi Nuh a.s.,  dan sekarang ini telah dijadikan sebagai tempat perniagaan bagi penduduk Yaman. 



                           di al-Jame' al-Kabir                                       


Di Bab al-Yaman terdapat sebuah masjid yang telah lama dibina, dan merupakan masjid yang pertama dan tertua di Yaman, iaitu al-Jame' al-Kabir. Sejarah ringkas mengenai mukjizat Rasulullah s.a.w tentang masjid ini ialah para sahabat dari Yaman telah bertanyakan kepada baginda di mana hendak dihadapkan masjid mengikut kiblat dari Makkah. Lalu Rasulullah s.a.w menyuruh menghadap bukit Dheen, dan tugas itu disempurnakan oleh seorang sahabat baginda s.a.w yang bernama Wabr ibn Muhannats. Apabila saintis masa kini membuat kajian tentang perkara tersebut, ternyata ianya bertepatan dengan hadis Rasulullah s.a.w, iaitu masjid yang menghadap bukit tersebut selari dengan kaabah di Makkah.. Allahu akbar, besarnya kebesaran Allah s.w.t.


                         batu asas masjid al-Jame' al-Kabir (warna biru)                              


Antara tempat yang bersejarah sempat dilawati ialah Qulais, atau lebih dikenali sebagai kaabah Abrahah, di mana ia telah dibina berteraskan benci dan dengki oleh Abrahah yang telah menyerang Kaabah dengan tentera bergajahnya. Kebanyakan penduduk di sekitar Bab al-Yaman menganggap tempat tersebut tempat yang dilaknat dan malang, dan jangan terkejut kerana disekeliling tempat itu juga dijadikan 'tandas ekspres' oleh penduduk setempat lantaran namanya yang tidak baik. 

  
                       Qulais atau Kaabah Abrahah (belakang kereta putih)                        


Walaupun agak banyak tempat yang telah kami lawati, namun itu hanyalah sedikit daripada keseluruhan tempat² bersejarah yang ada di Yaman. Ternyata Yaman kaya dengan khazanah sejarah silam tinggalan tamadun terdahulu, antara tempat bersejarah yang lain ialah Ma'arib, iaitu lebih dikenali sebagai negeri Saba', pusat pemerintahan Puteri Balqis di zaman nabi Sulaiman a.s. 

Kesimpulannya, walau di mana pun kita berada, tetap di bawah kekuasaan Allah s.w.t yang Maha Agung. Bekas-bekasan dan puing² orang terdahulu memberi pengajaran kepada kita selaku muslim bahawa tiada pemilikan yang kekal di dunia ini, hatta jasad tubuh badan kita sendiri pun kita tidak berkuasa ke atasnya, apa yang kita ada hanyalah pilihan, sama ada untuk berada di jalan-Nya sebagai hamba-Nya atau terpesong daripada jalan-Nya sebagai orang yang sesat.. Na'udzubiLlahi min dzaalik..

Wallahu a'lam.. 



2 comments:

  1. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....

    Sirru'ala barakatillah...

    Khaifahal??

    Oooo..skrg sdh ada di bumi anbiya' ya..
    Teruskan Perjuagan..
    Teruskan Istiqomah...

    Doakan utk ana ya....

    Salam Ukhuwah Fillah Abadaa Abadan..

    ReplyDelete
  2. w'salam alaik, ma'an nasiir 'ala barakatiLlah insya-Allah, kita sama² saling mendoakan antara satu sama lain, jazakallahukhairal jaza'..

    ReplyDelete