Sunday, June 21, 2015

Tok Dan Geng Tadarusnya




Bismillahi Rabbil 'Ula

Beberapa hari lalu,

4 Ramadhan

Tadi, lepas subuh di surau tanjung. Sempat sambung tilawah quran sikit, yang sebelum ni ketinggalan.

Masa tengah baca tu, terdengar di bahagian solat perempuan, bacaan tadarus quran berkumpulan tok dengan kawan-kawannya.

Terkejut.

Ternganga-nganga aku, tok dan geng-geng tadarusnya dah sampai juz 10, surah Taubah.

Aku? Baru juz 2, surah Ali Imran.

Tok and her tadarus comrades is 5 times faster than me!

The best part is, grandma and her friend's age, is around 70-80 years old!

Lame badah, lame! Loser is me.

Tak tahu nak cakap apa. Aku yang muda ni, dah la Allah beri tenaga, kesihatan. 

Tak dapat juga nak sebaris dengan tok yang berganda tua umurnya, dalam tilawah. Bahkan ketinggalan lagi. Allahu.

Sentap sangat rasa. Tebal habis muka. Malu. Rasa macam kena gelak ramai ramai pon ada.

Ada sesuatu yang aku belajar kali ni,

Teringat kata-kata salah seorang ulama' semasa yang hebat, Sheikh Soleh Al 'Uthaimin,

"Tua (lemah) tu ada dua, pertamanya tua kekuatan, keduanya tua keinginan"

Orang muda, walaupun ada kekuatan, tapi kalau keinginannya untuk kejar redha Allah lemah. Tak ada manfaat tenaga yang Allah beri.

Lebih baik orang tua, yang lemah kekuatannya, tapi keinginan untuk dapatkan redha Allah tinggi. Kudrat tua mereka tak jadi belenggu.

Mungkin Allah nak tegur supaya jangan malas malas. 

Kena kuatkan semangat kejar Dia dalam ibadah yang bersungguh, hati yang penuh motivasi. *warghh*|

Biar muda dan sihat, gemblengnya hanya untuk Dia. 

Harapnya aku mampu. Harapnya.

InsyaAllah.



No comments:

Post a Comment