Monday, August 30, 2010

iktikaf : Suasana baru..



Awal Ramadan.. pertengahan Ramadan.. sekarang ni dah masuk pengakhiran. Sekejap je masa berlalu. Rasa macam baru minggu lepas didatangi Ramadan. Tapi hakikatnya dah masuk 10 yang terakhir.

Bagi kami di sini, bakal merasai sesuatu yang baru. Kata² abang senior di universiti, setiap akhir Ramadan, beramai² akan mendaftarkan diri di masjid² yang berdekatan untuk beriktikaf di sana. 10 hari 10 malam akan tinggal di masjid sehingga hari terakhir puasa. Ada sedikit yuran untuk makan minum di sana nanti, yang berjumlah 500 riyal yaman [ lebih kurang 7 ringgit malaysia ] sepanjang tempoh iktikaf.


Jika di Malaysia sudah menjadi kebiasaan untuk tidur dahulu di rumah, kemudian bangun awal untuk berqiamullail di masjid sewaktu pertengahan malam sebelum bersahur. Itu kebiasaan iktikaf di Malaysia.

Menurut mafhum daripada hadis baginda saw tentang iktikaf, rasulullah akan beriktikaf atau tinggal di masjid 10 hari terakhir Ramadan setiap tahun, kecuali pada tahun baginda wafat, beliau beriktikaf 20 hari yang terakhir dalam Ramadan.

Selaku muslim yang cintakan Allah swt rasulullah saw, jangan hanya beriktikaf pada malam 27 atau malam² yang ganjil sahaja. All outkan segenap diri kita pada kesemua malam untuk mendapatkan Lailatul qadr, dan jangan lupa untuk baca doa yang disarankan oleh baginda saw kepada Aisyah ra pada 10 malam terakhir Ramadan,



Jangan dipersia baki waktu yang ada, kejarlah sedayanya yang tidak ternilai harganya, peluang Ramadan terakhir bagi kita..


Moga Allah mnegurniakan kita Lailatul Qadr-Nya.. insya-Allah..

No comments:

Post a Comment