Monday, February 1, 2010

Ukhuwwah Bola [ ep. II ]


Sambungan daripada episod lalu..




Sewaktu ijtima’ mingguan sekolah berakhir, Us. Toufiq Bedj Bedj al-Jaza-iri mengumumkan,




“Sebelum menutup majlis, saya ingin berjumpa dengan pelajar berikut selepas ijtima’, iaitu Abu Yaman dan `Ayyash. Kita tutup majlis dengan tasbih kaffarah dan surah al-‘Asr..”




Lalu mereka berdua berjumpa dengan Us. Toufiq seusai ijtima’. Us. Toufiq berkata,




“Ana hairan dengan antuma berdua, sanggup bermujahadah tengah2 malam, dengan gelapnya, dengan sejuknya, semata2 untuk tengok perlawanan bolasepak..”




Mereka berpandangan sesama sendiri sambil tersenyum kelat, ustaz menyambung lagi,




“Sudah bagus semangat kamu berdua di dalam bermujahadah, tapi kesilapan kamu berdua ialah tidak meletakkan mujahadah itu pada tempat yang sewajarnya, serta berittifaq dalam perkara yang tidak sepatutnya kamu berittifaq, iaitu dalam melanggar peraturan sekolah. Jadi, kamu berdua akan dikenakan hukuman sebagai peringatan..”




Mereka berdebar menanti hukuman yang bakal menanti, sakitnya bukan kepalang, kerana menjadi kebiasaan di dalam pelaksanaan hukuman kepada pelajar, bahagian yang disebat ialah bahagian punggung.




“ Namun, oleh sebab sekarang ini musim world cup, dan ustaz faham kamu semua, memang minat sangat dengan bola, maka sedikit keringanan akan diberikan dalam hukuman. Hulurkan kaki kamu berdua..”, tutur ustaz sambil tersenyum.




“Fuhh, lega.. nasib baik tak kena sebat kat punggung..”, monolog mereka berdua sambil menghulurkan kaki.




Zapp ! Zapp!, Zapp! Zapp!, setiap orang mendapat 2 sebatan di tapak kaki, walaupun diringankan hukuman, perit libasan tetap terasa.




“Aduii, boleh tahan jugak sakit.. nasib baik kaki… kalau punggung, huuu..tak tahu la nak cakap..mesti pedih tahap dahsyat..”, rungut `Ayyash.




“Betul tu, alhamdulillah ustaz ringankan hukuman hari ni.. nasib baik kita..kalau kantoi lain kali mesti kena kat punggung punya..taubat tak buat lagi..”, sambung Abu Yaman sambil berlalu dari situ bersama `Ayyash.




–tamat-




[diolah daripada kisah benar]







apa yang boleh dapat daripada cerita ni? mungkin ada sedikit yang boleh dikongsi..





-Ramai orang sanggup melakukan apa sahaja kerana ukhuwwah mereka.. sama ada baik atau buruk, bergantung kepada dasar ukhuwwah itu sendiri.. atas sebab apa ia terbina..




-Bagaimana seseorang itu berpegang pada agama islamnya? Lihatlah pada temannya.. mafhum hadis baginda Rasulullah s.a.w mengatakan,




“Seseorang di dalam agama(pegangan terhadap islam) itu bergantung kepada temannya, maka lihatlah siapa yang menjadi temannya” [ Himpunan 40 Hadis Imam Nawawi ]




- Bersefahaman dalam perkara yang tidak baik? Menghindarkannya adalah lebih baik.. maksud firman Allah s.w.t :




“Wahai orang2 yang beriman! Apabila kamu mengadakan perbicaraan rahsia, janganlah kamu membicarakan perbuatan dosa, permusuhan dan durhaka kepada Rasul. Tetapi bicarakanlah tentang perbuatan kebajikan dan takwa. Dan bertakwalah kepada Allah yang kepada-Nya kamu akan dikumpulkan kembali” [al-Mujadilah 58 : 9]







-Bermujahadah dalam melawan nafsu dan melakukan amal soleh, bukan mujahadah mengikut nafsu dan mengurangkan amal soleh..




- tinggalkanlah perkara yang sia2, sibukkan diri dengan perkara yang berguna, itulah yang terbaik bagi seseorang muslim.. daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah bersabda,




“Di antara (tanda) kebaikan keislaman seseorang adalah ia meninggalkan perkara yang tak berguna(sia-sia) baginya” [ Himpunan 40 Hadis Imam Nawawi ]




- Lakukanlah apa sahaja yang ingin kita lakukan, buatlah apa sahaja yang ingin kita buat, tapi INGAT, setiap perbuatan ada ganjarannya, ada balasannya..




ijtima' - perhimpunan pelajar



ittifaq - bersefahaman




No comments:

Post a Comment